Hírek
2018. Július 03. 12:10, kedd |
Helyi
Forrás: szoljon.hu
Egy asztalos építette az első szolnoki vitorlázó repülőt, az Imrét
Egy most megjelent kiváló kötetet, Magó Károly repülő zászlós szolnoki repüléstörténetét forgatva érdekes adat ütötte meg a szememet.
Az, hogy az első üzemképes szolnoki vitorlázó repülőgépet, az Imrét Kubik János, a tűzoltóság asztalosa többedmagával 1935-ben építette a Városháza udvarán.
A mai, bonyolult gépcsodákhoz szokott ember számára kissé meglepő közlés ezzel arról is tudósít bennünket, hogy mekkora lelkesedés és elszántság mozgathatta a szolnoki repülést megteremtő elődeinket.
Még akkor is tiszteletreméltó dolog, ha egy ilyen, a repüléstől kissé távol álló mesterség művelőjét is magával ragadta szárnyalás gondolata, amennyiben tudjuk, hogy a korai gépeket többek között fából, az asztalosipar nyersanyagából alkották.
Magó Károly közlése szerint Kubik Jánost, mielőtt munkájába belefogott, Puskás Ede, a repülésnek elkötelezett tűzoltóparancsnok küldte Budaörsre tanulni.
Kósa Károly helytörténész hívta fel a figyelmet néhai Tiszai Lajos kollégánk Gyurkicza András egykori sportrepülővel készült interjújára, amiből kiderült, hogy Kubik nem mástól, mint a későbbi világhírű repülőgép-tervezőtől, Rubik Ernőtől sajátította el a repülőgép-építést.
Emellett képet alkothatunk az akkori repülőalkotmányok kinézetéről is. „…Néhány hónap múlva már megrendelhettük – a pénzt összeadtuk – a szükséges anyagokat Bakai Gyula fatelep-tulajdonosnál. Kubik János irányításával nemsokára hozzáfogtunk – a városháza udvarán – két Zögling-gép, az Imre és a Miklós építéséhez.
A Zögling a mairepülőgépfogalmának ugyan aligha felel meg, nem kell különösebb rosszindulat ahhoz, csupán némi irónia, hogy eképpen írjuk le a jámbor égi csodabogarat: egy 6 és fél méter hosszú, megfelelően kialakított palló, amire különböző erősítő „lécekkel” ráépítették a közel tízméteres szárnyat, a hátsó részére pedig a vezérsíkot, egyszerű nevén a gép „farkát”. Csúnya volt az ártatlan, igazi légi lélekvesztő, de repült. Igaz „komótosan”, 55-60 kilométeres sebességgel…
A pilóta a szárnyat tartó oszlophoz és a „pallóhoz” kötözve ült a „gépben”, a botkormánnyal és a lábkormánnyal irányította a fa- és vászonépítésű „madarat”. A leírás szerint igazi lélekvesztő lehetett ez az alkotmány.
A jelek szerint ez mégsem szegte kedvét vállalkozó szellemű lovasainak, bár nem sokkal később egy tragédia, Lovas István halálos repülőbalesete is beárnyékolta a szolnoki repülés történetét.
Az ő sajnálatos történetéről már korábban megemlékeztünk a múltidézőben. Az Imre, az első szolnoki építésű repülőgép a korabeli sajtó Magó Károly által idézett tudósítása szerint 1935. július 20-án, délután emelkedett fel Lovas Istvánnal a földről, és körülbelül száz méter magasságban egy percig tartózkodott a levegőben.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Május 18. 11:00, szombat | Sport
RÖVIDHÍR!
3x3-as olimpiai selejtező - Győzött a férfi válogatott, szombaton dől el a továbbjutás
2024. Május 18. 11:00, szombat | Életmód
Kormány-egészség
Hornung Ágnes: ismét támogatásra pályázhatnak az 1-es típusú diabétesszel foglalkozó civil szervezetek
2024. Május 18. 09:24, szombat | Külföld
Voks 24 - Volt, amikor egy EP-mandátumhoz 116 ezer szavazat is elég volt
Az eddigi legmagasabb európai parlamenti (EP-) választási részvételnél, 2019-ben, csaknem 174 ezer szavazatra volt szükség ahhoz, hogy egy európai parlamenti (EP-) lista átlépje Magyarországon az 5 százalékos küszöböt