Városlista
2024. május 18, szombat - Erik, Alexandra

Hírek

2018. Július 03. 12:10, kedd | Helyi
Forrás: szoljon.hu

Egy asztalos építette az első szolnoki vitorlázó repülőt, az Imrét

Egy asztalos építette az első szolnoki vitorlázó repülőt, az Imrét

Egy most megjelent kiváló kötetet, Magó Károly repülő zászlós szolnoki repüléstörténetét forgatva érdekes adat ütötte meg a szememet.

Az, hogy az első üzemképes szolnoki vitorlázó repülőgépet, az Imrét Kubik János, a tűzoltóság asztalosa többedmagával 1935-ben építette a Városháza udvarán.

A mai, bonyolult gépcsodákhoz szokott ember számára kissé meglepő közlés ezzel arról is tudósít bennünket, hogy mekkora lelkesedés és elszántság mozgathatta a szolnoki repülést megteremtő elődeinket.

Még akkor is tiszteletreméltó dolog, ha egy ilyen, a repüléstől kissé távol álló mesterség művelőjét is magával ragadta szárnyalás gondolata, amennyiben tudjuk, hogy a korai gépeket többek között fából, az asztalosipar nyersanyagából alkották.

Magó Károly közlése szerint Kubik Jánost, mielőtt munkájába belefogott, Puskás Ede, a repülésnek elkötelezett tűzoltóparancsnok küldte Budaörsre tanulni.

Kósa Károly helytörténész hívta fel a figyelmet néhai Tiszai Lajos kollégánk Gyurkicza András egykori sportrepülővel készült interjújára, amiből kiderült, hogy Kubik nem mástól, mint a későbbi világhírű repülőgép-tervezőtől, Rubik Ernőtől sajátította el a repülőgép-építést.

Emellett képet alkothatunk az akkori repülőalkotmányok kinézetéről is. „…Néhány hónap múlva már megrendelhettük – a pénzt összeadtuk – a szükséges anyagokat Bakai Gyula fatelep-tulajdonosnál. Kubik János irányításával nemsokára hozzáfogtunk – a városháza udvarán – két Zögling-gép, az Imre és a Miklós épí­téséhez.

A Zögling a mairepülőgépfogalmának ugyan aligha felel meg, nem kell különösebb rosszindulat ahhoz, csupán némi irónia, hogy eképpen írjuk le a jámbor égi csodabogarat: egy 6 és fél méter hosszú, megfelelően kialakított palló, amire különböző erősítő „lécekkel” ráépítették a közel tízméteres szárnyat, a hátsó részére pedig a vezérsíkot, egyszerű nevén a gép „farkát”. Csúnya volt az ártatlan, igazi légi lélekvesztő, de repült. Igaz „komótosan”, 55-60 kilométeres sebességgel…

A pilóta a szárnyat tartó oszlophoz és a „pallóhoz” kötözve ült a „gépben”, a botkormánnyal és a lábkormánnyal irányította a fa- és vászonépítésű „madarat”. A leírás szerint igazi lélekvesztő lehetett ez az alkotmány.

A jelek szerint ez mégsem szegte kedvét vállalkozó szellemű lovasainak, bár nem sokkal később egy tragédia, Lovas István halálos repülőbalesete is beárnyékolta a szolnoki repülés történetét.

Az ő sajnálatos történetéről már korábban megemlékeztünk a múltidézőben. Az Imre, az első szolnoki építésű repülőgép a korabeli sajtó Magó Károly által idézett tudósítása szerint 1935. július 20-án, délután emelkedett fel Lovas Istvánnal a földről, és körülbelül száz méter magasságban egy percig tartózkodott a levegőben.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 18. 16:00, szombat | Belföld

Baleset-tűz

Meghalt egy ember egy dombóvári háztűzben

2024. Május 18. 11:00, szombat | Sport

RÖVIDHÍR!

3x3-as olimpiai selejtező - Győzött a férfi válogatott, szombaton dől el a továbbjutás

2024. Május 18. 11:00, szombat | Életmód

Kormány-egészség

Hornung Ágnes: ismét támogatásra pályázhatnak az 1-es típusú diabétesszel foglalkozó civil szervezetek

2024. Május 18. 09:24, szombat | Külföld

Voks 24 - Volt, amikor egy EP-mandátumhoz 116 ezer szavazat is elég volt

Az eddigi legmagasabb európai parlamenti (EP-) választási részvételnél, 2019-ben, csaknem 174 ezer szavazatra volt szükség ahhoz, hogy egy európai parlamenti (EP-) lista átlépje Magyarországon az 5 százalékos küszöböt