Hírek
2024. Május 22. 07:28, szerda |
Külföld
Forrás: MTI
Kibocsátották a kolozsvári metróvonal építési engedélyét

Kibocsátotta a kolozsvári metróvonal építési engedélyét a Kolozs megyei önkormányzat kedden - írta a megyei közgyűlés közleményére hivatkozva az Agerpres.
A közlemény szerint a dokumentumot Alin Tise, a megyei önkormányzat újrázni készülő elnöke írta alá, és sürgősségi eljárásban bocsátotta ki. A megyei elnök hangsúlyozta: ez döntő lépés, amely meghatározza a kolozsvári agglomeráció jövőbeli fejlődését.
Kolozsvár könnyűszerkezetű metróvonala 21,3 kilométer hosszú lesz 19 megállóval. A nagyszabású projekt első szakaszában Kolozsvár és a hozzá közeli Szászfenes területén épülne meg, a munkálatok a megyeszékhely melletti nagyközségben kezdődnének. Kolozsváron 14,7 kilométeren és a várostól nyugatra fekvő, mintegy negyvenezer lakost számláló Szászfenes területén 6,3 kilométeren fog haladni.
A közlemény szerint az első megállók a városból kiköltözött, de továbbra is Kolozsváron dolgozó szászfenesi lakosokat szolgálnák ki, valamint a községben felépülő regionális kórház pácienseit, a következők a kolozsvári Monostor lakónegyedben épülnének. A metróvonal nyugat-kelet irányban fogja átszelni a várost, elérve a legnagyobb Marasti lakónegyedet, ahonnan a gyártelep, valamint a Györgyfalvi és Szopor negyed irányába ágazik el.
Adrian Caciu beruházásokért és európai projektekért felelős miniszter a múlt héten aggodalmát fejezte ki a projekt miatt, rámutatva: az országos helyreállítási tervben (PNRR) szereplő valamennyi beruházás közül a kolozsvári metró van a legnagyobb késésben, még a régészeti feltárás sem kezdődött el, miközben az első szakaszt 2026 júliusában be kell fejezni.
A kolozsvári önkormányzat egy éve írta alá a metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cég alkotta konzorcium képviselőivel. A konzorcium áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi a kolozsvári metróvonalat. Emil Boc kolozsvári polgármester akkor azt közölte, hogy a metróépítés kétmilliárd eurós beruházást feltételez.
A PNRR előírásai szerint az első kilenc megállóval 2026. július 31-éig el kell készülni, de a projekt 2031-ig folytatódik, amikorra meg kell épülnie az összes megállónak, és műkőképesnek is kell lenniük. A metróvonal megállói között másfél percenként járnak majd a háromvagonos szerelvények, amelyek óránként 21 600 személyt képesek szállítani.
A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő adatok szerint a projektet a nagy infrastrukturális beruházások program, a szállítási operatív program és a PNRR révén európai uniós forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, valamint Kolozsvár és Szászfenes önkormányzatának saját forrásaiból finanszírozzák.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Június 06. 07:30, péntek | Külföld
Donald Trump telefonbeszélgetést folytatott Hszi Csin-pinggel kereskedelmi kérdésekről
Telefonbeszélgetést folytatott Donald Trump amerikai elnök kínai hivatali partnerével, Hszi Csin-pinggel csütörtökön, szinte kizárólag kereskedelmi kérdések kerültek szóba
2025. Június 06. 07:28, péntek | Külföld
Ukrán vezérkar: az ukrán erők csapást mértek Oroszország brjanszki területére
Az ukrán erők precíziós rakétacsapást mértek csütörtökön az orosz rakétacsapatok egyik egységének gyülekezési körzetére az oroszországi brjanszki területen fekvő Klinci város közelében - közölte az ukrán vezérkar a Telegramon.
2025. Június 06. 07:25, péntek | Külföld
Parajd - Prefektus: nem jelent meg újabb, a régi bánya hirtelen beszakadására utaló jel
Nem jelent meg újabb, a régi bánya hirtelen beszakadására utaló jel a vízzel elárasztott parajdi sóbányánál a csütörtöki mérések szerint - közölte Petres Sándor Hargita megyei prefektus.
2025. Június 05. 07:58, csütörtök | Külföld
Ukrajnai háború - A rendezésről és a kétoldalú viszonyról tárgyalt telefonon az orosz elnök és a pápa
Az ukrajnai rendezésről és a kétoldalú együttműködés folytatásáról tárgyalt telefonon Vlagyimir Putyin orosz elnök és XIV. Leó pápa - közölte szerdán a Kreml sajtószolgálata.